ّ ّ ّ ّ ّ
سخنرانی مرحوم ابوترابی به مناسب شب‌های قدر در اسارت: این شب‌ها با عظمت‌ترین شبهاست
تاریخ و زمان ارسال :11 شهریور 1389
دسته بندی : یادداشت
10
خلاصه یادداشت :

سخنرانی مرحوم ابوترابی به مناسب شب‌های قدر در اسارت: این شب‌ها با عظمت‌ترین شبهاست در این شب‌های قدر و این لحظه‌های گران و سرنوشت‌ساز باید به خود آمده و با مروری به گذشته، از ضعف‌ها و بدیها دست کشیده و طلب آمرزش کنیم و با نیتی پاک و خالص تر به درگاه خدا روی آور شده و برای موفقیت خود و عزت مسلمین و بهبود وضع آنان و فرج آقا امام زمان(عج) و موفقیت بیشتر خدمتگزاران دعا کنیم.

در این شب‌های قدر و این لحظه‌های گران و سرنوشت‌ساز باید به خود آمده و با مروری به گذشته، از ضعف‌ها و بدیها دست کشیده و طلب آمرزش کنیم و با نیتی پاک و خالص تر به درگاه خدا روی آور شده و برای موفقیت خود و عزت مسلمین و بهبود وضع آنان و فرج آقا امام زمان(عج) و موفقیت بیشتر خدمتگزاران دعا کنیم. جملات بالا بخشی از سخنرانی مرحوم حاج‌آقاابوترابی به مناسبت شب‌های قدر در اسارت است. متن کامل این سخنان به شرح زیر است: «بسم‌الله الرحمن‌الرحیم» لاحول ولاقوه‌الابالله العلیالعظیم.ربنا آتنا من لدنک رحمته و هییء لنا من امرنا رشدا.«انا انزلناه فیه لیله‌القدر و ما ادراک ما لیله‌اقدر لیله‌القدر خیر من الف شهر تنزل الملائکه و الروح فیها باذن ربهم من کل امر سلام هی حتی مطلع‌الفجر». خداوند به آبروی محمد و آل محمد (ص)، همه شما و این امت را از بیشترین برکات این ماه شریف،این شب‌های رحمت و آمرزش بهره‌مند فرماید و به توجهات و عنایات خاصه‌ امیرالمومنین(ع) در این شب‌های قدر، اعمال گذشته‌ شما مقبول و کم و کسریها مورد عفو و آمرزش قرار گرفته و در آینده در وطن عزیز با سرافرازی و آزادی، موفقیتی بیش از گذشته داشته باشیم. این شبها با عظمت‌ترین شبهاست و به احتمال قوی شب قدر بین 19 و 21 و 23 است. اگرچه همه در این شبها به یاد شما هستند و جهت بازگشتن به سلامت شما دعاگو؛ ولی همه از امام و این امت چشم به دعای شما دوخته‌اند و یقینا دعای شما عزیزان اسیر برایشان بیتاثیر نخواهد بود. در مورد شب قدر،هم سند قرآنی داریم،«انا انزلناه فی لیله‌القدر و ما ادراک ما لیله‌القدر لیله‌القدر خیر من الف شهر» و هم در روایات ائمه معصومین(صلوات‌الله علیهم‌اجمعین) از آن بسیار با عظمت یاد کرده‌اند. لذا ما تردیدی در وجود چنین شبی و عظمت آن نداریم. اما خصوصیت شب قدر در این است که اولا شب رحمت است و پربرکت‌ترین شب‌های سال و در چنین شبی،مروری به اعمال گذشته انسان شده و با در نظر گرفتن وضعیت فعلی انسان و اعمال و نیت و وضعیت گذشته‌ او، جدول کلی زندگی یکساله از طرف ذات اقدس حق به صورت عادلانه‌ای ترسیم میگردد. البته این تقدیر حکیمانه هرگز به معنای این نیست که صرفا سرنوشت انسان با تقدیر الهی از دست انسان خارج شده و دیگر انسان اختیاری از خود نداشته باشد. بلکه این تقدیر الهی بدین جهت است که آنان آنچه را کشت کرده، در سال آینده به ثمر برساند و درو کند؛ زیرا خلقت حکیمانه خدا آن چنان حساب شده است و دقیق، که کمترین حرکت امروز ما از خوب یا بد، بدون شک در سرنوشت فردای ما و بلکه فردا‌های ما دخالت مستقیم دارد. در واقع، عمل امروز همانند بذری است که در آینده به ثمر میرسد و دقیق‌تر اینکه، عمل و نیت امروز ما و دعای خیرمان به یقین در سرنوشت ما و فرزندان ما موثر است و این تدبیر حکیمانه پروردگار عالم انجام‌پذیر است. پس، چنین نیست که من امروز هرچه خواستم بکنم و فردا به هر خواسته‌ام برسم؛ بلکه فردا به آن چیزی میرسم که امروز با عمل، زمینه‌اش را برای خودم فراهم داشته‌ام و این نشانه‌ عدالت و حکمت خداوندی است و شب قدر تحقق بخشنده به این واقعیت است و حرکت عالم وجود در این جهت تنظیم کرده و شکل میبخشد. پس، شب قدر، بیقدر کردن انسان و بیاختیار نمودن او نیست؛ بلکه قدر دادن و ارزش بخشیدن به کرده‌های اوست. بدین‌سان، در سایه تدبیر حکیمانه خدا، هر که را سرنوشتی است متناسب با کرده‌های او. اگر در قرآن کریم آمده است: خداوند به بندگانش رحیم است و مهربان، و ظالم نیست، این مهربانی در دنیا به گونه‌ای است و در آخرت به گونه‌ای دیگر. در دنیا با این تقدیر و تدبیر حکیمانه، هر یک به راهی متناسب با اعمالش هدایت شده و در آخرت به بهشت و جهنم ختم میگردد. در واقع، این راهی است که انسان‌ها با عمل خودشان انخاب کرده‌اند و در نهایت، بهشت و جهنم نیز حاصل عمل ماست و بر این حساب، بر انسان‌های پاک و تبهکاران ناپاک، به ظاهر روزگار یکسان میگذرد و گویی حساب در کار نیست، غافل از آنکه هر یک مسیر مخصوص به خود را میپیماند که این تقدیر و تدبیر خدای حکیم است. گرچه ما معمولا بیتوجه به آن هستیم. این حرکت حساب شده، آن چنان دقیق است که حتی منکرین خدا - از مادیون - میگویند: حرکت امروز ما تعیین کننده سرنوشت فردای ماست و وقتی سوال کنیم: به چه دلیل؟ میگویند: تجربه این واقعیت را ثابت کرده؛ تجربه را بالاترین دلیل میدانند. ما هم این واقعیت را قبول داریم و میگوییم: تنظیمکننده این بساط که در این عالم هر کسی به نتیجه‌ عملش میرسد، دست خدای حکیم است،نه یک پدیده‌ مادی و زائیده اتفاق. چرا که خدا عالم را عبث و بیهوده نیافریده و هدفی در کار است و با
برچسب ها :
*
*